Parkolay | Mükemmel Otoparkı Tasarlamak İçin Matematik Önerileri

Yeni Otopark Yönetmeliği

MÜKEMMEL OTOPARKI TASARLAMAK İÇİN MATEMATİK ÖNERİLERİ

Kavurucu sıcak bir Pazar gününde, 4 saat boyunca bir otoparkta sıkışmaktan daha sinir bozucu pek az şey olabilir… Bu, Birleşik Krallık’taki bir Ikea mağazasının yeni çok katlı otoparkındakilerin mutsuz kaderiydi.

Kavurucu sıcak bir Pazar gününde, 4 saat boyunca bir otoparkta sıkışmaktan daha sinir bozucu pek az şey olabilir… Bu, Birleşik Krallık’taki bir Ikea mağazasının yeni çok katlı otoparkındakilerin mutsuz kaderiydi.

Bu bekleme: Bitişen yol, mağazanın açılış haftası dolayısıyla popüler olması, bir tane olan çıkış rampasında araçların birbirine yakınlığı gibi birkaç faktörden kaynaklanıyordu. Ikea’nın iyi yollar inşa etme konusundaki 4 Milyon Euro’luk yatırımına rağmen, altyapı otoparktan çıkan trafik hacmiyle başa çıkamadı. 

Bir Sayı Oyunu

İlk olarak kaç park yeri olması gerektiğine karar vermeliyiz. Bu, kesin bir cevabın bulunmadığı ve yıllardır süren bir sorun… Çok fazla alan olunca hem pahalı oluyor hem de çirkin görünüyor. Ancak çok az alan da rahatsız edici ve tatminsiz müşteriler yaratıyor. Yine de nispeten basit matematikler, sıkışıklığın en kötü halini önlememize yardımcı olabilir.

Günlük en fazla talep ortalamasının “m” araba olduğunu varsayalım. Otomobil sayısının standart sapmayı kullanarak ortalamadan ne kadar farklı olabileceğine -buna da s değeri diyelim- dair fikir edinebiliriz. Eğer “s” küçükse, günlük pik talebin oldukça tutarlı olduğu anlamına gelir. Eğer “s” daha büyükse, biraz daha fazla varyasyon anlamına gelir; belki de Pazar günlerinde, uzun hafta sonlarında veya satış dönemlerinde ani artış yaşanır.

Bu değerleri bildiğimizde, belirli bir sayıdaki alana sahip bir otoparkın taşma olasılığını değerlendirmek için normal dağılımı kullanabiliriz. Örneğin, eğer m=750 ve s=100 ise o zaman günlerin 31’inde 800’lük bir aralığa sahip otopark taşacak. 1,000 araba kapasiteye odanın bulunduğu bir park ise günlerin sadece %1’inde taşacak. Bu basit modeli daha aşırı olaylara odaklanmak için değiştirerek daha fazla doğruluk elde edilebilir.

Havayolu kuruluşlarının fazla kapasiteden kaçınması önemli olabilir fakat otoparkların bu konuda cömert olması daha iyidir. Bazı gezginler, gece uçuşlarını yakalamak için istekli olsa da sürücüler uzakta olsa da iki katlı otoparka yönlendirilmeyi umarlar. 

Mükemmel Açı

Tek tek park alanlarının büyüklüğüne gelince, yine biraz cömert olunsa daha iyi olur. Mütevazi boyuttaki aracım, diğer kapıların neden olduğu kraterlerle dolu…
Bu tekli park alanları, yaya erişimini ve dönerken zorluk çekmemelerini sağlamak için araçların etrafında geniş bir alan bırakmalıdır. Böylece sürücüler, araçlarının köşelerini vurmadan akıllıca girip çıkabilir. Bu yeterince geniş olan erişim şeritleriyle de elde edilebilir, böylece otomobiller yerlerine girerken hatlara da paralel olurlar. 

Şimdi park yerlerinin düzenini düşünün. Binanın dikdörtgen planlı olduğunu varsayarsak, bazı basit kuralları vardır. Her katın çevresi boyunca erişim şeritleri kullanmak yerine, şeritleri içeri doğru hareket ettirmek kenarların etrafındaki yuvaları yerleştirmemize ve boşluk sayısını artırmamıza izin verir.bu
Ayrıca istenmeyen sonlardan kaçınmak için rampalar da yerleştirilmelidir. Otopark boyunca tek yönlü akış sistemleri, trafik şeritlerinin iki yönlü bir trafik akışından daha dar olmasına izin verirken, tıkanıklık ve karışıklıktan kaçınmaya da yardımcı olur...